Skip to main content

Ο Bernie Sanders «το καλοκαίρι του Μισισιπή» και η Ελλάδα...

Τον χειμώνα του 2016 φαινόμενο Bernie Sanders συνταράζει την Αμερική αποτελώντας δυνητική ελπίδα για έναν βαθιά σπαρασσόμενο από τους οικονομικούς και θρησκευτικούς φονταμενταλισμούς πλανήτη. Για όσους αντιλαμβάνονται απλουστευτικά την Αμερικάνικη κοινωνία ο Bernie Sanders αποτελεί μια έκπληξη από το πουθενά. Για όσους την γνωρίζουν λίγο βαθύτερα αποτελεί μια ακόμη υπενθύμιση πως οι ΗΠΑ παραμένουν μια μήτρα βαθιών αλλαγών όπου κάθε στιγμή διασταυρώνεται η βαθύτερη συντήρηση με την ελπίδα της πιο ουσιαστικής επανάστασης.

της Ελένης Καρασαββίδου

Ο νεαρός Bernie Sanders πρωτοεμφανίσθηκε στην πολιτική σκηνή των ΗΠΑ ως φοιτητής συμμετέχοντας στο κίνημα των πολιτικών και κοινωνικών δικαιωμάτων, που άνθισε δυναμικά το 1964. To καλοκαίρι εκείνης της χρονιάς πάνω από 800 φοιτητές από όλα τα πανεπιστήμια των ΗΠΑ πήγαν στον “βαθύ Αμερικάνικο” Νότο για να θέσουν τις γνώσεις τις δράσεις και τα όνειρα τους στην υπηρεσία των φτωχών Αφροαμερικανικών κοινοτήτων. Κάτω από τις πιο αντίξοες συνθήκες, κάτω από μια σωρευτική κυνικότητα κι απάνθρωπη βία που δολοφόνησε κάποιους από αυτούς, ελεύθερα σχολεία δημιουργήθηκαν, θεατρικές ομάδες διαμορφώθηκαν, δίκτυα εναλλακτικής πληροφόρησης συγκροτήθηκαν, μαζικές κινήσεις εγγραφής στους εκλογικούς καταλόγους απλώθηκαν. Και το κυριότερο: Ένας δεσμός αλληλεγγύης αναπτύχθηκε ανάμεσα στα πιο καταπιεσμένα στρώματα πρώτα και κύρια του μαύρου αλλά και του λευκού πληθυσμού και τους νεαρούς ακτιβιστές της λευκής μικροαστικής και μεσοαστικής τάξης.

Το καλοκαίρι εκείνο, ένα μείγμα από άστρα, ουτοπία, όνειρα και θραύσματα βράχων, ονομάστηκε “το καλοκαίρι του Μισισιπή”. Μέσα στις οργανώσεις οι άνθρωποι ενθαρρύνονταν να εκφράσουν την γνώμη τους, να πάρουν τις αποφάσεις τους αλλά και να τις εφαρμόσουν κάτω από οποιασδήποτε συνθήκες. Για τους ανθρώπους που δούλευαν στο Νότο εκείνο το υπέροχο και βίαιο καλοκαίρι η ανάμειξη αυτή ήταν η ισχυρότερη πολιτική δήλωση ενός Κινήματος που είχε κάποια καινοφανή χαρακτηριστικά σε σχέση με την παραδοσιακή, γραφειοκρατική αριστερά, που είχε αρχίσει (μετά το απαράμιλλο θαύμα του αντιφασιστικού αγώνα και της αντίστασης σε δικτατορικά ολοκληρωτικά καθεστώτα από τις αρχές του αιώνα) να διαμορφώνεται σε κάποιες γωνιές της Ευρώπης. Και που επρόκειτο να γενικευτεί (καθώς το σύστημα την νομιμοποιούσε και την εγκόλπωνε) τις επόμενες δεκαετίες, με στελέχη που δρούσαν κυρίως μεταξύ γραφείου και μίντια, κάνοντας ενίοτε κι επαναστατική γυμναστική με την παρουσία τους σε κάποια πορεία.

Η κυριότερη θέση εκείνου του κινήματος, αντίθετα, που επαναφέρει ο Sanders στην τωρινή του ρητορική, ήταν πως η ηθική επανάσταση έχει πολιτική σημασία. Η ατομική ηθική εξέγερση κι η αντίθεση σε κάθε μορφή κομφορμισμού, και του κομματικού συμπεριλαβανομένου, έρχονταν να δώσουν περιεχόμενο στην ελευθερία και στην ανθρώπινη, και γι' αυτό πολιτική, απελευθέρωση. Το πρώτο στάδιο του αγώνα σε μια κοινωνία που κρυφά ή φανερά περιόριζε τα πιο θεμελιώδη δικαιώματα ανθρώπινης ολοκλήρωσης καθώς και τις δυνατότητες έκφρασης κι ελέγχου πάνω στην ίδια μας την ζωή, ξεκινώντας από το κορμί και πηγαίνοντας στην σκέψη, θεωρήθηκε η διατήρηση της υπόστασης του ατόμου, η διατήρηση της ανθρωπιάς του, ως εφαλτήριο για την οικονομική και κοινωνική απελευθέρωση, παρά την εντελώς αντίστροφη παραδοσιακή αριστερή ανάγνωση. Δεν είναι τυχαίο πως η Διακήρυξη του Port Harron (1962) που αποτέλεσε το μανιφέστο μιας ολόκληρης γενιάς ριζοσπαστών, αρχίζει με ένα κεφάλαιο αφιερωμένο στις κοινωνικές αξίες: “Οι δικές μας πολιτικές αξίες... συνδέονται άμεσα με την ανθρώπινη ύπαρξη, τις ανθρώπινες σχέσεις και τα κοινωνικά συστήματα. Θεωρούμε τους ανθρώπους απέραντα πολύτιμους και προικισμένους με ανεκπλήρωτες ικανότητες για κριτική σκέψη, για ελευθερία κι αγάπη...

Ποιοι ήταν όμως οι άνθρωποι που αντιδράσανε πολιτικά στην θεωρία του “τέλους της ιδεολογίας” που ήδη οι Μιλλς, οι επονομαζόμενοι και διανοούμενοι του ΝΑΤΟ, προωθούσαν κάποιες δεκαετίες πριν τον Φουκουγιάμα, κι αντιδράσανε και ηθικά στις αδικίες της κοινωνίας; Παιδιά της μεσοαστικής τάξης, με καλές σπουδές και λυμένα τα οικονομικά τους προβλήματα, στρώματα που αποστάτησαν ταξικά για να αντικαταστήσουν τα κατεξοχήν προλεταριακά, Εβραικά κατά βάση, πληθυσμιακά στρώματα που αποτελούσαν την Αμερικανική αριστερά του '30.

Ανάμεσα στα Ελεύθερα Σχολεία που θέλησαν να αυτοοργανώσουν και να ριζοσπαστικοποιήσουν τους φτωχούς σε προγράμματα που αποφασίζονταν από τοπικές ομάδες αντιπροσώπων σε εθνικές διασκέψεις, τις ομάδες κινηματογραφιστών που παρήγαγαν εναλλακτικά επίκαιρα, τα ελεύθερα ραδιόφωνα και τα εναλλακτικά έντυπα ενημέρωσης που συγκρότησαν την Υπηρεσία Ειδήσεων για την Απελευθέρωση, το Αντάρτικο Θέατρο με έδρα το Σαν Φρανσίσκο (κάτι ανάμεσα στο Θέατρο του Δρόμου και στο Λα Μπαράκα του Λόρκα) με μότο ''τα κοινωνικά αξιώματα που δέχεται κανείς καθορίζουν το είδος του θεάτρου που δημιουργεί” το αντιπολεμικό κίνημα όπως κι αυτά για τα δικαιώματα των γυναικών, των μαύρων των ομοφυλόφιλων, την αστική εξέγερση του Λ.Α., τις πολιτικές ομάδες των χίππυς (σπουδαίες ιστορίες όλες τους) άνθισε (και συνέβαλλε και στην άνθηση τους) το Κίνημα των Μεγάλων Πανεπιστημίων. Άμεσα συνδεδεμένο με το αντιπολεμικό και το κίνημα για την ελευθερία του Λόγου και μουσικούς όπως οι Jefferson Airplane, Hendrix, Doors κλπ που συμμετείχαν οι περισσότεροι μουσικά στις καταλήψεις, έφτασε σε μια απο τις κορυφώσεις του δυο χρόνια αργότερα από κείνο το καλοκαίρι του 64, με τις μεγάλες, αιματηρές εξεγέρσεις στο Berkeley τον Οκτώβριο του 1964 και τον Νοέμβριο του 65, και την ίδρυση των Μαύρων Πανθήρων το 1966. Όταν η δεκαετία τελείωνε, με νίκες και ήττες, ματαιώσεις και ουρλιαχτά, νεκρούς και συμβιβασμένους, τον λόγο πήρε η ποίηση: “Ενώ εμείς ξαπλώναμε για να εμποδίσουμε/ την κυκλοφορία από την αεροπορική βάση,/ πέρα εκεί οι δρόμοι είναι γεμάτοι νεκρούς./ Ενώ μας κουβαλούν στην κλούβα/ και μετά στο τμήμα ''προς λήψη στοιχείων''/ πέρα εκεί τα ακρωτηριαμένα πόδια/ και τα χέρια των ζωντανών κρέμονται σε καμένα δέντρα, σε γκρεμισμένους τοίχους/.../...Τα δικά μας βήματα προς τον αγώνα/ είναι σαν τα πρώτα μπουσουλήματα του μωρού./Θα μπορούσαμε άραγε,/ αν βαστάξει η ζωή,/να βρούμε μέσα μας αυτό το σταθερό κουράγιο να κερδίσουμε/ παρόμοια στεφάνια πυράς;

Βρίσκομαι εδώ για τους ίδιους μπερδεμένους λόγους με πολλούς άλλους. Η Χαήτ Άσμπερν φαινόταν να είναι η τελευταία ελπίδα, προκεχωρημένο φυλάκιο της ανθρωπότητας, σε μια χώρα καλλίγραμμων μανεκέν, και επιτυχημένων που κάνουν συνεχείς υπολογισμούς πως να εκμηδενίσουν τον Βιετναμέζικο λαό και να καταστρέψουν τ' ανθρώπινα αισθήματα στην Αμερική.” γράφτηκε στο Berkeley Barb, στα 1976 από εναν πολιτικοποιημένο Χίππυ. Οι Χίππυς ήταν κάτι από παραπάνω από διαβάτες της οδού Χαίητ” (σσ γειτονιά του Μιλκ αργότερα) “με χάντρες κουδούνια και μακριά μαλλιά... Είμαστε αποφασισμένοι, αφοσιωμένοι άνθρωποι που διαλέγουμε ανάμεσα σε 2 τρόπους ζωής. ''Ηθική αντίσταση σημαίνει: να θέσει κανείς σε κίνηση έναν μηχανισμό, εκεί ακριβώς που ο πολίτης καταπιέζεται περισσότερο: στην ίδια του την ηθικότητα... Η υιοθέτηση ενός διαφορετικού τρόπου συμπεριφοράς και ζωής από κείνον της πλειοψηφίας εκφράζει την αγανάκτηση της αυτονομίας του ατόμου. Η προσχώρηση και η δουλειά ανάμεσα στους λησμονημένους, τους φτωχούς, τους απόβλητους της κοινωνίας σημαίνει πως τοποθετεί κανείς τη δική του ηθική αποξένωση στο ίδιο επίπεδο με τις αλλοτριώσεις που προκαλεί η κοινωνία... Μ' άλλα λόγια, η απάρνηση του πανεπιστημίου του γραφείου της ακαδημαϊκης καριέρας ή της άνετης ζωής... αποτελεί μια πράξη ισοδύναμη με κείνη του φτωχού πεινασμένου που επιτίθεται στην σιταποθήκη ή του εργάτη που κάνει απεργία. M' αυτήν την έννοια οι ηθικές ατομικές πράξεις είναι πολιτικές, αφού συντελούν ώστε ο άνθρωπος να ξεχωρίσει με συγκεκριμένο τρόπο τον πυρήνα της πάλης του για την ελευθερία'' έγραψε ο Μassimo Teodori στην μελέτη του για την Νέα Αμερικανική Αριστερά.

Αυτή η ίδια απαίτηση της ελευθερίας και η ηθική διάσταση της πολιτικής απέναντι σε όσους κι όσες ξεπουλάνε τον ίδιον τους τον εαυτό για την καρέκλα (που επανέρχονται αν όχι ως μονίμως διαψευσμένη ελπίδα τουλάχιστον ως αναπόδραστη αναγκαιότητα για την οποία αξίζει να προσπαθείς πάλι και πάλι), αποτελούν σήμερα αποτελούν και σήμερα το ζητούμενο. Τόσο στην Αμερική και στην Ελλάδα όσο και παντού στον πλανήτη.

Πηγή:

Comments

Popular posts from this blog

Operation Mindfuck: The origins of the Illuminati conspiracy fraud and how it became popular in our times

From the new documentary Can 't Get You Out of My Head by Adam Curtis   globinfo freexchange   The first settlers had come from Europe to America to flee from the corruption of power in the Old World. But although they had got away from the old power, they hadn't got away from their suspicious minds, and alone, out in the vast wilderness of the new America, that led them to imagining dark, hidden conspiracies in their own government, far away in Washington.    One of the first of these, in the early 19th century, said that a secret group from Europe, called the Bavarian Illuminati, were running a giant conspiracy in America to destroy the new democracy. In reality, the Illuminati had been a utopian movement who wanted to replace religion with reason. But instead, they now became the first of a series of frightening suspicions that fed off the isolation of the settlers in the New World.    One night (in 1958, somewhere in the vicinity of Whittier, California), Kerry Thornley

Ποιος ολιγάρχης θα πηδήξει πρώτος από το κυβερνητικό Μητσοτακικό καράβι που βουλιάζει;

failed evolution   Όλα δείχνουν ότι η αντίστροφη μέτρηση για την πτώση του Μητσοτακικού καθεστώτος έχει αρχίσει. Το καθεστώς δέχτηκε απανωτά χτυπήματα σε όλα τα μέτωπα, με κεντρικό, βεβαίως, το μέτωπο της πανδημίας. Η αποτυχία του καθεστώτος όσον αφορά τα μέτρα και το πρόγραμμα εμβολιασμών, που απ'ότι φαίνεται χωλαίνει, θα αποτελέσει την αρχή του τέλους της αποτυχημένης Μητσοτακικής διακυβέρνησης.   Η απέλπιδα προσπάθεια ενός τραγικού Μητσοτάκη να κινητοποιήσει τα αντανακλαστικά των νοικοκυραίων, πάντα με τη βοήθεια της μιντιακής χούντας, χρησιμοποιώντας την πρόσφατη επίθεση εναντίον αστυνομικού, φαίνεται ότι πέφτει στο κενό. Οι νοικοκυραίοι μεσαιοταξίτες δεν "τσιμπάνε" πλέον με τέτοιου είδους φτηνά επικοινωνιακά κολπάκια, πολύ απλά γιατί βλέπουν ότι το παρατεταμένο λοκντάουν του ενός έτους, τους εξοντώνει συστηματικά κυρίως στον οικονομικό τομέα. Όπως είχαμε γράψει αμέσως μετά τις εκλογές του Ιουλίου του 19, μπορεί ο Έλλην μικροαστός να άγεται με ευκολία από τη μιντιακή

COVID-19: After one year, Mitsotakis regime fails dramatically to control pandemic in Greece

globinfo freexchange   After one year, Greece has become one of the most characteristic cases of blatant failure concerning COVID-19 pandemic control. The situation is getting worse and the National Health System of Greece receives extreme pressure, while there are signs that it has already crashed. According to some recent reports , " A record number of patients with Covid-19 in Greece are on ventilators on Thursday. The total number of people undergoing the treatment has reached 706, breaking the previous record of 699, which was recorded on both the last two consecutive days, on Tuesday and Wednesday. " With the help of jodi.graphics we present a brief timeline of the COVID-19 pandemic in the country: February 26, 2020: The first verified COVID-19 case in Greece. March 10, 2020: The government shuts down schools and universities. March 12, 2020: The first death in Greece from COVID-19.   March 23, 2020: The first lockdown in Greece.   March 28, 2020: COVID-19 cases in Gr

Γκάλοπ πρόωρων εκλογών

failed evolution survey software * Η σειρά με την οποία έχουν τοποθετηθεί τα πολιτικά κόμματα έγινε με βάση το αποτέλεσμα των τελευταίων βουλευτικών εκλογών του Ιουλίου του 2019.  * Αν προτιμάτε άλλο κόμμα από αυτά που εκπροσωπούνται στη βουλή, υπάρχει η επιλογή "Άλλο", ενώ μπορείτε, αν θέλετε, να γράψετε στα σχόλια το όνομα του κόμματος.  * Παρακαλούμε κοινοποιείστε για καλύτερο δείγμα.

QAnon and Russiagate: How the capitalist elites produced a mass conspiracy hysteria to maintain power

globinfo freexchange   In his new documentary Can't Get You Out of My Head , Adam Curtis traces the origins of popular conspiracy theories that survived up to our days and spread rapidly due to Internet. As a result, Curtis finds that Trump election and Brexit triggered a conspiracy paranoia that took over both the liberal establishment and the ultra-conservative camp. The story begins in the late 60s, when Kerry Thornley and his friend Greg Hill had started what they called Operation Mindfuck . They had spread the conspiracy theory that the Illuminati were really the secret rulers of the world. They had done it to parody and ridicule all conspiracy theories because they thought that they undermined the confidence of individuals and made them easier to control.    But now, in the mass of data online, those stories about the Illuminati got mixed up with other conspiracies, both true and false, and out of it came extraordinary dreamlike stories built out of fragments of truth and fic

New bill designed to destroy 3rd parties in the US

Redacted Tonight   The Democrats are pursuing  an ostensible "Voting Rights" bill that seriously undermines 3rd party politics. 

Νέα απόπειρα περαιτέρω μετάλλαξης του ΣΥΡΙΖΑ από την ντόπια ολιγαρχία καθώς το κυβερνών καράβι της Μητσοτακοδεξιάς βουλιάζει

globinfo freexchange   Ήδη από τον Ιούλιο του '15, ανιχνεύσαμε την πιο σοβαρή απόπειρα της ντόπιας ολιγαρχίας, σε συνεργασία πάντα με τους δανειστές της Τρόικας, να μεταλλάξουν τον ΣΥΡΙΖΑ σε συστημικό κόμμα, κομμένο και ραμμένο στα μέτρα τους. Η μεγάλη επιτυχία των ολιγαρχών και του άξονα Βρυξελλών-Βερολίνου, ήταν η απομάκρυνση της επικίνδυνης γι'αυτούς Αριστερής πλατφόρμας από το κόμμα.    Όπως είχαμε γράψει πριν από ένα χρόνο, μετά την εικονική έξοδο από τα μνημόνια, οι ολιγάρχες άρχισαν να φοβούνται ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα μπορούσε να εκτροχιαστεί από την "κανονικότητά" τους. Δεν είναι τυχαίο ότι η "κανονικότητα" άρχισε να πλασάρεται, ως έννοια, από τους μιντιακούς παπαγάλους, όταν οι ντόπιοι ολιγάρχες και το νεοφιλελεύθερο ιερατείο είδαν τον ΣΥΡΙΖΑ να "τσινάει" και να αρχίζει να σκαλίζει διάφορα μεγάλα σκάνδαλα. Έτσι, η "κανονικότητα" ταυτίστηκε με την άνοδο της Μητσοτακικής δεξιάς στην εξουσία, που θα γλίτωνε τη χώρα από τους επικίνδυνους

Max Blumenthal debunks US accusation of China's 'genocide' against Uighurs

The Grayzone   Max Blumenthal documents the deceptions behind the US government's accusation that China is committing "genocide" against Uyghur Muslims in its Xinjiang region, picking apart NED-funded studies that rely on botched statistics and exposing extremist Adrian Zenz and his error-filled research. 

Joe Biden is already breaking his promise to end the US’ ‘forever wars’ in the Middle East

by Robert Inlakesh   Part 4 - Twisting the nuclear deal   Along with the demonisation of Iran and its influence in Iraq being used as a partial justification for further action in the country comes the Biden administration’s continued hardball stance when it comes to re-entering the JCPOA/Iran nuclear deal. Biden has offered to rejoin talks with Iran, on the issue of the JCPOA, dropping Trump-era restrictions such as the tight limitation of movement imposed on Iranian diplomats, but these gestures have not budged any party. In a meeting this Thursday between US, German, French and UK diplomats, the quartet blamed Iran for the lack of progress on the restoration of the deal. The statement focuses on its reactionary enrichment of uranium, which came in the wake of US and EU non-compliance with the deal, and urged Iran to consider the “ consequences of such grave action ”.  In response to the statement, Iranian Foreign Minister Javad Zarif lambasted the US and E3 partners for what he call

Aurora police killed without consequence, now their protestors face 48 years for “kidnapping” cops

The cops and the district attorneys want people to see what we are going through — the conditions of our arrests, our experiences in jail, and our legal battle — and to think that this is what you risk when you stand up against them. – Lillian House, Aurora Activist and Defendant   by Alan Macleod   Part 3 - A vindictive police response To this day, Aurora Police classify McClain as a “suspect” in a case, meaning that his family cannot seek compensation, even for funeral costs. At the height of the Movement for Black Lives last summer, activists organized a mass protest for McClain, including a somber violin vigil in the city’s Center Park. Musicians (including children) from all over the city and further afield congregated to mourn the death of one of their own. The event was broken up by masked, black-clad police in full riot gear, wielding batons and pepper spray. “ We challenged their impunity, we challenged their ability to kill without consequence, and the protests we led brought